لاکچری بودن یعنی چی+عکس های لاکچری ایرانی و خارجی

معنای واژه لاکچری یعنی Luxury  این یکی از سوالهایی که اینروزها خیلیها در اینترنت بدنبال یافتن معنایش هستند. مطلب زیر به شما میگوید که لقلقه زبان ارسطو عامل در سریال پایتخت یعنی زندگی لاکچری چیست؟

با کلمه لوکس همه آشنا هستیم. در واقع با وجودی که لوکس یک واژه لاتین به معنای تجملی است اما در زبان فارسی مانند یک کلمه فارسی با آن برخورد می شود. لوکس گرایی یا لاکشری (Luxury) به معنای شکلی از زندگی است که در آن فرد ترجیح می دهد اجناس لوکس را بخرد. لاکشری با وجودی که به تلفظ صحیح واژه انگلیسی نزدیکتر است اما در ایران به صورت لاکچری تلفظ می شود، که البته با توجه به جا افتاده بودن کلمه لوکس در زبان فارسی همان ترجمه لوکس گرایی برای آن مناسب تراست.

لاکچری یک سبک زندگی است که در آن فرد اصرار دارد گران قیمت ترین و با کیفیت ترین اقلام را در میان کالاها و خدمات انتخاب کند چرا که گمان می کند با این کار تجربه ممتاز و حس برتر و بالاتری نسبت به هم رده های خود در جامعه پیدا می کند. اتومبیل های لاکچری را همه در زیر پای فوتبالیست های مشهور دیده ایم. ساعت ها، جواهرات، مبلمان و وسائل خانگی و همینطور هتل ها و رستوران ها از کالاها و خدمات لاکچری به حساب می آیند. خرید بلیط تجربه های لذت بخش و نادر مثل سفر به فضا هم از جمله خریدهای لاکچری شناخته می شود. میوه فروشی که میوه های درشت و با کیفیت را در فضایی جداگانه نگه می دارد هم یک لاکچر فروش است که دنبال مشتری پولدار و لاکچرپسند می گردد.

بازار لاکچری یا لوکس فروشی یک بازار بسیار پردرآمد و البته با مشتریان خاص است. مشتریان مغازه های لاکچری آدم هایی هستند که در مورد قیمت زیاد چانه نمی زنند و بیشتر از قیمت نگران واقعی بودن نام تجاری یا برند محصولی هستند که می خرند. به همین خاطر اگر بتوانید محصول خود را به عنوان یک برند یا نام تجاری لاکچری به لوکس گراها معرفی کنید و به آنها بقبولانید که با خرید این محصول می توانند جزو باشگاه لاکچرها باشند، می توانید مطمئن باشید که برنده شده اید و جایگاهی عالی در بازار برای خود ایجاد کرده اید.

البته هنوز تعریف مشخص و واحدی برای لاکچری (Luxury) در دنیا وجود ندارد. خیلی ها معتقدند هر چه جنس گران قیمت تر و کمیاب تر باشد لاکچری تر است. برای همین وقتی یک ساعت لاکچری به دست می کنند اصرار دارند ثابت کنند دارای شناسنامه تائید شده و شماره سریال قابل رهگیری از طریق اینترنت است و از همه مهم تر از این ساعت فقط تعداد مشخص و محدودی تولید شده که افراد خاص و مشهور و سرشناسی آن را در کلکسیون خود دارند. بد نیست بدانید که تب لوکس گرایی فقط پولدارها و خوش درآمدها را نگرفته است. حتی در خانه های افراد کم درآمد هم شما می توانید وسایل مشخصی را پیدا کنید که فقط به خاطر لوکس و تجملی بودن وجودشان در خانه تحمل می شود. جالب اینجاست که شوق جستجو برای وسایل لوکس یا لاکچری ، حتی از همان زمان غار نشینی نیز همراه انسان بوده است. به گردن آویختن دندان شیری که برای شکارش زحمت زیادی کشیده شده بود یا آویزان کردن عاج فیل از سقف غار، همگی حکایت از شوق و علاقه شدید انسان غار نشین به متفاوت بودن و به قول لاکچرهای امروزی متمایز بودن می کند. شک نیست که لاکچری یک پدیده اجتماعی است که در برخورد و ارتباط طبقات خاصی از انسان ها با یکدیگر معنا پیدا می کند. ما وسایل لوکس را برای دل خودمان نمی خریم. می خواهیم با آن مفهومی را به دیگران نشان دهیم. بدیهی است که از لحاظ روان شناسی این مفهوم لوکس نمایی یا به رخ کشیدن و نمایش اجناس لوکس یک پدیده ذهنی و غیرواقعی است، اما با این وجود بسیاری از افراد پولدار و حتی طبقه متوسط جامعه حاضرند سلامتی و سرمایه خود را به خطر بیاندازند و حتما لاکچرگونه زندگی کنند.

بازار عرضه خدمات و محصولات لاکچری یک “گوشه بازار(Niche Market)” است که سودی کلان در آن خوابیده است. باید پذیرفت که افراد پولدار و بسیار ثروتمند جامعه جهانی را نمی توان نادیده گرفت. این افراد داشتن یک زندگی لوکس و متمایز را حق خود می دانند و اصرار دارند که به هر شکلی که شده، متمایز بودن شان را هم به خود و هم به دیگران ثابت کنند. به همین خاطر با فراغ خاطر و بدون تاخیر و چانه زنی ثروت خود را برای خرید محصولات و استفاده از خدمات لاکچری به جریان می اندازند و با دست و دلبازی پول خرج می کنند. صاحبان کسب و کارهایی که برای مشتریان لاکچری محصول خاص داشته باشند و بتوانند این گروه از مشتریان ویژه را به سمت خود جلب کنند، در واقع برنده بازار هستند. اما نکته این جاست که این تاجران قبل از هر کاری باید لاکچر بودن محصول و خدمات خود را به مشتری لوکس گرا و ممتاز ثابت کنند. اینجاست که بحث «بازاریابی لاکچری» و یافتن رسانه ای مناسب برای معرفی محصولات و خدمات لاکچری مطرح می شود. به جرات می توانیم بگوئیم که مجله «انرژی مثبت» یک مجله لاکچری برای ساکنین دنیای لاکچری هاست. انرژی مثبت برای خود یک برند خاص با مطالبی ویژه و متمایز است چرا که تنها به معرفی محصولات و خدمات لاکچری نمی پردازد، بلکه نگاهی یکپارچه نگر دارد و تمام حوزه های روانشناسی، اقتصادی، سلامت و چالش های زندگی شغلی و اجتماعی انسان هایی که در جستجوی تمایزهای مثبت اند را پوشش می دهد.

لاکچری بودن یعنی چی+عکس های لاکچری ایرانی و خارجی (4)

ما براین باوریم که شاید مقدار طلای موجود در جهان محدود باشد، اما ثروت جاری و قابل استخراج در این دنیا پایان ناپذیر است و می تواند توسط هر انسانی روی زمین خلق شود و تکثیر گردد. وقتی ثروت عالم بی پایان باشد، پس همه انسان ها این فرصت و از همه مهم تر این حق را دارند که لاکچری ترین زندگی را برای خود و فرزندان خویش رقم بزنیم. به همین خاطر مجله «انرژی مثبت» را یک مجله لاکچری برای همه انسان های روی زمین می دانیم. اثبات «انرژی مثبت» خودِ «انرژی مثبت» است. با ما همراه باشید. شما را با دنیای جدیدی آشنا خواهیم ساخت. دنیایی فراتر از دنیای لاکچری ها!

 

لاکچری چیست ؟ تلفظ صحیح و معنی کلمه Luxury

نمیدونم چی شده که یه دفعه چندین هزار نفر King و Queen تو ایران به پادشاهی رسیدن و همش میخوان زندگی لاکچری شونو به نمایش بذارن 😀 اما اون طرف قضیه هنوز خیلیا هستن تو کف اینن که این « لاکچری » که میگن یعنی چی ؟! توصیه می کنم حتما مطلب را ببینید .

معنی کلمه لاکچری چیه ؟

والا آقا اگر شما فهمیدین لاکچری یعنی چی ، به ما هم بگید . کلمه لاکچری نه در زبان فارسی و نه انگلیسی هیچ معنی مشخصی نداره ! واژه لاکچری در واقع شکل کج و کوله واژه Luxury هست که توسط ایرانی ها اختراع شده 😀

تلفظ صحیح معنی واژه Luxury

واژه luxury در زبان انگلیسی اینجوری تلفظ میشه [ لاکشری ˈlʌk.ʃɚ.i ] . تلفظ واژه لاکشری در هر دو لهجه امریکایی و بریتانیایی تقریبا مثه همه ؛ البته در لهجه امریکایی « لاکژری » هم تلفظ میشه .

واژه Luxury یک واژه انگلیسیه که البته ریشه Latin داره . شکل اولیه این واژه در زبان لتین به این صورت بوده luxus که بعدا تبدیل شد به لوکسوریا luxuria و بعدش در زبان فرانسوی قدیم به شکل luxurie تغییر کرد و در نهایت در زبان انگلیسی به شکل luxury در اومده !

چیزی که برای من عجیبه اینه که ایرانی ها رو چه حسابی این واژه رو لاکچری تلفظ میکنن 😳 شاید باور نکنید اما من افرادی رو میشناسم که رشته تحصیلی شون زبان انگلیسی بوده اما این واژه رو اشتباه تلفظ میکنن ! حتی وقتی تو گوگل واژه لاکشری رو جستجو میکنید ، خود گوگل « لاکچری » رو بهتون پیشنهاد میده ! 😀

Luxury_google_search_result_screenshot

دوستان ، واژه Luxury تو هیچ زبانی « لاکچری » تلفظ نمیشه ! تلفظ کاملا غلطه ؛ بنابراین بهتره یا بگیم « لاکشری » یا « لاکژری » .

معنی واژه Luxury

واژه Luxury یعنی « تجملاتی » ، « تشریفاتی » یا « لوکس » . واژه لوکس در فرهنگ واژه ها به این صورت تعریف شده :

تجمل و زیبائی بسیار در لباس ، اشیاء منزل و غیره

در کل واژه لاکشری یعنی یه سبک زندگی بسیار گرون قیمت و تجملاتی که عموم مردم نمی تونن اونجوری زندگی کنن . مثلا داشتن خونه بزرگ و شیک در منطقه گرون قیمت و با لوازم و اثاثه بسیار شیک و گرون .

عکس های لاکچری بچه پولدار ها در شبکه های اجتماعی

چند وقت پیش یه میم جدید ( گرایش ، جنبش ) تو شبکه های اجتماعی مد شد به نام « زندگی لوکس بچه پولدار ها » که اگرچه ظاهر جذابی داشت اما در باطن خیلی مسخره و خنده دار بود . این میم در ابتدا یه جرقه بود اما در شبکه اجتماعی اینستاگرام بدجوری شعله ور شد . این قضیه از بچه مایه دار های تهران شروع شد و بعد به شهرهای دیگه هم سرایت کرد . بچه های افراد مایه دار میمودن از زندگی لوکس شون عکس های معنا داری رو میگرفتن و در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام منتشر میکردن و زیر پست ها شونم ( به قول خودشون ) هشتگ میزدن #لاکچری  تو این عکس ها ماشین های چند صد میلیونی و حتی بالای ۲ میلیارد به چشم میخورد . خونه های بسیار لوکس و بزرگ با جدیدترین و شیک ترین امکانات رفاهی .

لاکچری بودن یعنی چی+عکس های لاکچری ایرانی و خارجی (6)

زندگی لاکچری بچه پولدارها
بچه پولدارها در اینستاگرام دارایی های خودشونو به رخ دیگران میکشن

بدون شک یکی از تاثیر گذار ترین چیزایی که باعث شد این رفتارها در شبکه های اجتماعی مد بشه کلیپ مویسیقی ها رپ بوده و هست . در این میوزیک ویدیو ها رپر ها برای خودنمایی و ایجاد شهرت ، همیشه دارایی هاشون رو به رخ دیگران میکشن . در همه جای دنیا این کلیپ ها روی ذهن جوون ها و به خصوص تینیجر ها تاثیر عمیقی گذاشته و خیلی ها واقعا دل شون میخواد همچین زندگی رو داشته باشن . این روزا تفریح جدید بچه پولدار ها این شده که زندگی لوکس شونو به نمایش بذارن و تو جمع خودشون به ریش طبقه متوسط و فقیر جامعه بخندن .

اگر به رفتار این افراد نوکیسه با دقت و عمیق فکر کنیم ، متوجه میشیم که این گونه رفتار ها بسیار کودکانه و بیشتر خنده داره . ببینید من چه ساعتی دارم … ببینید من چه ماشینی سوار میشم … ببینید من چه لباسایی میپوشم … . اما چیزی که خنده دار تره اینه که خیلی از این افراد درک درستی از معنی واژه لاکشری ندارن و از توهم زندگی لوکس دارن روان پریش میشن . داشتن یه ویلا تو شمال ، ماشین ۵۰۰ میلیونی یا ۴ دست لباس گرون قیمت که تو دسته بندی لوکس قرار نمیگیره ! چون آدمای زیادی هستن که میتونن اینجوری زندگی کنن . لوکس یعنی ساعت ۳۰ میلیون دلاری لوکس یعنی کلکسیون ماشین های گرون قیمت که هر کدوم حداقل ۱ میلیارد تومن باشن ، لوکس یعنی داشتن هلیکاپتر یا جت اختصاصی ، لوکس یعنی چندین ویلا در مناطق گرون قیمتی مثه Monoco یا Marbella نه یه ویلا تو خزر شهر یا جاده ۲۰۰۰ 😀 عزیز من تفریح لاکشری یعنی گذروندن تعطیلات در جزایر Caribbean نه اینکه با تور چارتری بری دوبی 😀

لاکچری بودن یعنی چی+عکس های لاکچری ایرانی و خارجی (9)
یه عده اعتقاد دارن که نمایش زندگی لاکشری می تونه در مردم به خصوص قشر جوان انگیزه زیادی ایجاد کنه و در نهایت باعث پیشرفت جامعه بشه . اما در این یکی دو سال اخیر اتفاق هایی افتاده که به نظر میاد خلاف این نظریه رو اثبات میکنه . متاسفانه جوونای زیادی خودکشی کردن ، به مواد مخدر رو آوردن و یا با روش های غیر قانونی ( مجرمانه ) خواستن یه شبه مایه دار بشن که خیلی هاشون هم گیر افتادن . و باز هم متاسفانه کسی نمیخواد از راه اصولی و علمی به پول برسه . خیلی از جوون ها به خصوص جوون های ایرانی آموزش کافی ندیدن ، به همین دلیل تصور میکنن که تئوری یه شبه پول دار شدن واقعا عملیه ! یه شبه ثروتمند شدن فقط تو فیلم ها اتفاق میوفته . در دنیای واقعی برای ثروتمند شدن باید سواد ، خلاقیت ، پشتکار و صبر ایوب داشته باشید.

احتمالا ثروت چیز بدی نیست اما قطعا مسئولیت زیادی رو روی دوش صاحبش میذاره ! چون همه مردم از سرمایه دار ها انتظار دارن تا شرایط امرار معاش رو براشون فراهم کنن . خب انتظار بی جایی هم نیست .

به نظر من این درست نیست که یه آدم پولدار بخواد از رسانه ها برای نمایش دارایی هاش استفاده کنه . چه انگیزه ای به جز عقده های نو کیسه بودن می تونه یه انسان رو وادار کنه تا با راه انداختن show ثروت ، قشر طبقه متوسط و ضعیف جامعه رو عذاب بده ؟! هیچکدوم از این افراد نمی تونن ادعا کنن که برای ایجاد انگیزه در افراد این Show ها رو راه میندازن !

در سراسر دنیا افراد مایه دار زیادی هستن که ثروت وحــشـــــــــتناکی داری دارن اما یه دست لباس ساده میپوشن و هیچ جا پول شونو به رخ کسی نمیکشن چون همه می دونن که این آدما چقدر پول دارن . نمونه این افراد هم زیاده و بارها دیدیم مثه مرحوم استیو جابز Steve Jobs یا بیل گیتس Bill Gates و خیلی های دیگه که همه مون میشناسیم . اما خداوکیلی کجا دیدین این افراد بخوان خودنمایی کنن ؟ این افراد هیچوقت نخواستن و نیازی هم نداشتن که با پول شون Show راه بندازن چون آدمای باسوادین ، چون دارن علم تولید میکنن ، چون درگیر رسیدگی به کارهای مهم تری هستن و قدر عمر رو بهتر درک میکنن . ضمن اینکه همه میدونن این افراد چقدر پول دارن پس نیازی به یادآوری نیست

به نظر شما این افراد واقعا چرا اینکارا رو میکنن ؟!

لوکس گرایی یا لاکچری (Luxury) به معنای شکلی از زندگی است که در آن فرد ترجیح می دهد اجناس لوکس را بخرد. لاکشری با وجودی که به تلفظ صحیح واژه انگلیسی نزدیکتر است اما در ایران به صورت لاکچری تلفظ می شود، که البته با توجه به جا افتاده بودن کلمه لوکس در زبان فارسی همان ترجمه لوکس گرایی برای آن مناسب تر است.

لاکچری یک سبک زندگی است که در آن فرد اصرار دارد گران قیمت ترین و با کیفیت ترین اقلام را در میان کالاها و خدمات انتخاب کند چرا که گمان می کند با این کار تجربه ممتاز و حس برتر و بالاتری نسبت به هم رده های خود در جامعه پیدا می کند. اتومبیل های لاکچری را همه در زیر پای فوتبالیست های مشهور دیده ایم. ساعت ها، جواهرات، مبلمان و وسائل خانگی و همینطور هتل ها و رستوران ها از کالاها و خدمات لاکچری به حساب می آیند. خرید بلیط تجربه های لذت بخش و نادر مثل سفر به فضا هم از جمله خریدهای لاکچری شناخته می شود. میوه فروشی که میوه های درشت و با کیفیت را در فضایی جداگانه نگه می دارد هم یک لاکچر فروش است که دنبال مشتری پولدار و لاکچر پسند می گردد.
لاکچری بودن یعنی چی+عکس های لاکچری ایرانی و خارجی (16)

تفاوت فشن و لاکچری چیست؟

واقعیت این است که نه تنها در کشورمان بلکه در تمام دنیا واژه “لوکس” مد شده است، آنچنان که کله پاچه فروشی هم در کشورمان با صفت لوکس مزین می شود. از طرف دیگر واژه هایی نظیر مارک دار، فشن، مد روز، و لوکس و لاکچری در افواه عموم تقریبا به یک منظور و با مفهوم با پرستیژ بکار برده می شود. اما رابطه حقیقی میان لوکس و لاکچری با مد و فشن آنچنان که می پنداریم واضح و مشخص نیست.

امروزه برندهای مد نظیر زارا، مانگو، بنتون، اچ اند ام، همانقدر برای مخاطب جذاب به نظر می آیند که شنل، دیور، و لویی ویتن. شاید اکثر ما اساسا میان لویی ویتن و شنل با زارا و پولو و لاکوست تفاوت خاصی قائل نباشیم و حداکثر هر کدام را برندی با محصول و سطح قیمتهای متفاوت بپنداریم. اما حقیقت این است که دنیای زارا، مانگو و پولو با شنل و دیور و لویی ویتن همانقدر متفاوت است که دنیای برندهایی نظیر یونیلور، لورئال و بورژوا با شنل و دیور.

بگذارید ساده تر سخن بگوییم. تفاوت برندهای لوکس و برندهای مد در قیمت نیست. کارکرد اجتماعی و فردی هر کدام از برندها با هم متفاوت است.

لاکچری و لوکس گرایی از طلوع بشریت تا بحال همراه انسان بوده است. در مصر باستان بهره گیری از عطرها موهبتی بود که ویژه فرعون، دربار و برخی اشراف و کاهنان می شد. همچنین رسم مومیایی که به خاطر میل انسان به جاودانگی ابداع شده بود، در ابتدا به پادشاه و ملکه هایش اختصاص داشت، البته بعدها به سایر اشراف و مردم عادی و حتی حیوانات محبوبشان سرایت کرد. گفته می شود در ایران ساسانی تحصیل مختص طبقه نجبا بوده است. این موارد که اولین اشیاء یا خدمات لوکس تاریخ بشر محسوب می شوند، مصداقهای وجود طبقات اجتماعی بودند. بعدها با تغییر و پیشرفت جوامع، نظام اشراف سالاری و طبقات ثابت و غیرقابل تغییر از بین رفتند، حال دیگر یک فرد با همت و نبوغ خود می توانست از نردبان طبقات اجتماعی بالا برود و نیاز داشت چیزی این پیشرفت را هم برای خودش و هم دیگران تصدیق کند. بدین ترتیب محصول و برند لوکس مدالی بود که فرد موفق بر سینه خود به نشانه موفقیت نصب می کرد. بله دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم مهمترین کارکرد لاکچری ایجاد تمایز عمودی در جوامعی است که به سبب از بین رفتن بنیانهای طبقات اجتماعی قدیمی دیگر تفاوتی میان افراد جامعه وجود ندارد مگر میزان پول. اما پول معیار و ملاک مناسبی برای ایجاد تمایز نیست.

رابطه انسانها با پول رابطه عشق و نفرت است. جامعه، عریانی داد و ستد وار پول را نمی پسندد. بنابر فرمایش حضرت حافظ”در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود – کین شاهد بازاری وان پرده نشین باشد.”  همچنین کاپفرر می گوید: ” لوکس‌گرایی مواد خام که همان پول است، را به محصول پیچیده فرهنگی که تمایز اجتماعی است، بدل می‌کند.” همانگونه که گل شاهد بازاری در فرایندی پرزحمت و سخت به گلاب قمصر تبدیل می شود که لایق پرده خانه کعبه می شود. به همان قیاس (البته در مثل مناقشه نیست) لاکچری به کمک استادکاری، ذوق و صرف وقت و دقت وسواس گونه به جزئیات، پول را مانند ماده ای خام به محصول پیچیده فرهنگی یعنی تمایز اجتماعی تبدیل می کند.
اما آیا مد تمایز ایجاد نمی کند؟ پس تکلیف اشخاصی که اتفاقا به منظور متمایز کردن خود لباس مارک دار می پوشند، چه می شود. واقعیت این است که مد هم کارکرد ایجاد تمایز دارد. اما برخلاف لاکچری این تمایز عمودی نیست. به عبارت دیگر، یک فرد به کمک مد خود را از انبوه افراد  مشابه متمایز می کند، بدون اینکه وی را به طبقه اجتماعی بالاتری منتقل کند. خرید کیفی از فروشگاه مانگو، سفارش مانتو از برند با لیبل یک طراح خوش سلیقه، و شالی که چاپ دستی شده قطعا بانوی خریدار آن را به عنوان فردی خوش پوش و صاحب سبک شخصی از دیگر دوستان و آشنایان متمایز می کند، ولی او را بر آسانسور تمایز اجتماعی سوار نمی کند، درحالی که کیف لویی ویتن  یا هرمس چند میلیون تومانی این ویژگی را دارد. باز هم به مساله غامض ارتباط پول و لاکچری رسیدیم، اینجاست که کیفیت فوق العاده، مواد اولیه عالی، تاریخچه و ارتباط برند با هنر، محصول برند لوکس را به پدیده ای فرهنگی و هنری تبدیل می کند که می بایست چشمی هنر شناس و به عبارت خودمانی جنس شناس آن را کشف کند و از لذت این کشف که برای دیگری قابل فهم نیست، سیراب شود. بنابراین لذت شخصی و داشتن سلیقه و شناخت از برند و میراث آن به عنوان کارکرد فردی لاکچری نقشی مهم ایفا می کند.
مد کارکرد دیگری هم دارد. از قرن هفدهم میلادی تابحال شهرنشینی در جوامع مختلف رشدی بدون توقف داشته است. شهرنشینی در کنار مزایای بی شمارش ارتباط انسان با طبیعت را دستخوش تغییر کرده است. زندگی سنتی پیش از انقلاب صنعتی به گونه ای بود که مردم برای هر فصل از پیش آماده می شدند، اگر نیاز بود هیزم و زغال تهیه می کردند، مادر و مادربزرگ بافتنی شان را می بافتند، جشنها و مراسمهای سنتی هم که جای خود را داشتند. این هماهنگی با فصول، گذر زمان را برای انسان قابل تحمل و حتی لذت بخش می کرد. امروزه یکی از کارکردهای مد بازآفرینی فصلها و ارتباط انسان مدرن با زمان است. از همین رو منسوخ شدن و میل به تغییر دائمی در مدل کسب و کار مد نه تنها مذموم نیست، بلکه مانند آمدن و رفتن فصلهای سال امری طبیعی و حتی زیبا به شمار می آید. این در حالی است که در لاکچری محرک پایه میل به جاودانگی و عیش دائمی است و عمر طولانی و دوام بالا از ویژگیهای ضروری محصولات لوکس به شمار می آید.

می توانیم اینگونه جمع بندی کنیم:

هم مد و هم لاکچری کارکرد اجتماعی دارند، اما تمایز اجتماعی در مد افقی و تمایز اجتماعی در لاکچری عمودی است.

مد و لاکچری هر دو کارکردهای فردی مختلفی دارند، ارتباط با زمان کارکردی است که در هر دو دیده می شود، اما در مد این ارتباط میل به تغییر مداوم را تقویت می کند، در حالی که در لاکچری ارتباط با زمان از جنس میل به جاودانگی است. حال بهتر می توان درک کرد چرا مدل ۹۱۱ پورشه یا عطر شماره پنج شنل همواره بازتولید می شوند، اما کلکسیونهای پوشاک عرضه شده زارا هر دو هفته یک بار کاملا تغییر می کند.

لاکچری سورپرایز
لاکچری های تهران
لاکچری بودن یعنی چی+عکس های لاکچری ایرانی و خارجی (23)
لاکچری چیست
لاکچری اینستاگرام
لاکچری بودن یعنی چی+عکس های لاکچری ایرانی و خارجی (24)
منبع: دلبرانه

بیان دیدگاه